سفارش تبلیغ
صبا ویژن
7:0 عصر
22
نماز شب..

به نام خدا  

 نماز

نماز شب؛ عزت دنیا، نور آخرت  

 

 
 
مرحوم علی بن بابویه قمی پدر شیخ صدوق نامه‌ ای به امام عسکری(علیه السلام) نوشت و در آن از امام استدعا نمود که او را پند دهد. امام در پاسخ چند نصیحت مرقوم فرمودند که یکی از آنها توصیه به نماز شب بود که حضرت چنین سفارش فرمودند: جدم رسول‌ الله(صلی الله علیه و آله و سلم) به پدرم امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمودند «یا علی علیک بصلائ اللیل، علیک بصلائ اللیل علیک بصلائ اللیل، لیس منا من استخف بصلائ اللیل» علی بر تو باد نماز شب، بر تو باد نماز شب، بر تو باد نماز شب، از ما نیست هر کس نماز شب را سبک بشمارد (انوار البهیه، باب وصایای امام یازدهم).
مرحوم شهید ثانی در شرح لمعه، که معروف‌ترین و مهمترین کتاب فقهی شیعی است و بیش از 7 قرن است که کتاب درسی حوزه‌های علمیه است در کتاب الشهادات می‌‌نویسد: اگر شاهد نسبت به مستحبات مؤکد مانند غسل روز جمعه و تسبیحات حضرت زهرا(سلام الله علیها) و نماز شب و مانند آن بی تفاوت باشد؛ از عدالت ساقط است و شهادتش قابل استماع نیست. از روایت فوق و متن فتوای شهید ثانی اهمیت نماز شب مشخص می شود.
نماز شب حقیقتاً یک توفیق آسمانی است که مانند همه فضیلت‌ها نصیب هر نااهلی نمی شود. فردی از امیر‌المؤمنین(علیه السلام) پرسید چرا ما توفیق شب‌ زنده‌داری و نماز شب پیدا نمی کنیم؟ حضرت فرمودند برای این‌ که روز مراقب اعمالتان نیستید و گناهان روز شما را در شب زنجیر می کند و توان پرواز را از شما می گیرد.
امام صادق(علیه السلام) فرمودند: نماز شب فقر و پریشانی را از زندگی می برد.
در روایت است که در قیامت جایگاه نورانی وجود دارد که همگان به آن غبطه می خورند و آن جایگاه مخصوص نماز شب‌خوانان است.
همچنین در روایت‌ است نماز شب کسالت و تنگ‌ خلقی و کینه‌ توزی و فشار قبر را از انسان دور می کند و برکت و آرامش و بزرگی و رزق به ارمغان می آورد.
امام سجاد(علیه السلام) فرمودند آنان که اهل شب‌ زنده‌داری و نماز شب هستند دارای صورت‌هایی دلنشین و جذاب هستند زیرا در خلوت شب، نور خدا بر صورت‌های آنان می تابد و در روز مردم نور خدا را در صورت‌های آنان مشاهده می کنند.
وقت نماز شب از ابتدای نیمه شب است تا قبل از اذان صبح و البته اگر جوان در سفر است می تواند بعد از نماز عشا آن را اقامه کند.
نماز شب 11 رکعت است که به صورت ذیل باید ادا شود: 8 رکعت به نیت نافله شب که هر 2 رکعت به یک سلام (4 تا 2 رکعت) بعد 2 رکعت به نیت شفع که مستحب است در رکعت اول بعد از حمد سوره ناس خوانده شود و در رکعت دوم بعد از حمد سوره فلق (البته در هر رکعت می توان همان سوره توحید را هم خواند) و بعد یک رکعت به نیت وتر که بعد از حمد سه مرتبه سوره توحید و بعد سوره فلق و بعد سوره ناس سپس دست چپ را به حالت قنوت بلند کرده و با دست راست شماره با تسبیح اذکار را بیان می کنند که البته اذکار و دعاهای قنوت وتر مستحب است و می توان آنها را به طور کامل انجام داد و یا به اختصار و در حد توان و میل روحی آنها را ذکر کرد که عبارتند از: 70 مرتبه استغفرالله ربی و اتوب الیه و بعد 7 مرتبه هذا مقام العائذ بک من النار – 300 مرتبه العفو و بعد از آن رب اغفرلی و ارحمنی و تب علی انک انت التواب الغفور الرحیم؛ برای چهل مؤمن طلب مغفرت نمودن: الله اغفر لفلان... چه زنده باشد و یا از دنیا رفته باشد، اهل تقوا باشد یا گناهکار... فقط به ولایت و امامت اهل‌ بیت معتقد باشد... سپس رکوع و بعد 2 سجده و تشهد و سلام و تسبیحات حضرت زهرا (سلام الله علیها) البته اینها موارد استحبابی است که در روایات آمده و نمازگزار مختار است هر دعایی که می خواهد در قنوت داشته باشد چه طولانی و چه اندک و کوتاه.
البته فقهای عظام می فرمایند از این 11 رکعت اگر کسی از نظر روحی و جسمی آمادگی یا توان نداشت می تواند همان 3 رکعت شفع و وتر را بخواند.
در هر صورت خوشا به حال آن‌ کس که در شب با خدا هم کلام می شود ولو به یک سبحان‌الله و استغفرالله-

التماس دعا


برچسب‌ها: نماز،نمار شب،فضیلت خواندن نماز شب