سفارش تبلیغ
صبا ویژن
8:37 عصر
113
شرح زیارت عاشورا(1)(برگزیده پارسی بلاگ)

سلام..در پست قبل گفتم که زیارت عاشورا اکسیر عظیمی است برای همه درد ها..ما یک ارباب داریم که اربابمان هرکاری از ایشان بر می آید..

قبل از شروع به بحث،یک عذر خواهی بدهکارم بابت اشتباهی در پست گذشته که تصحیح شده:در بند ششم،صد لعن و صد سلام در این ختم باید بصورت کامل خوانده شود...

بزرگواری گفتند:چهله نشینی ها باید برای کسب معرفت باشد  نه صرفاً جهت برآمدن حاجت..میگویم:تمام اسماء و صفات دارای بار معنوی هستند..حتی با خواندن آنها هم تاثیرش بر زندگی و بر قلب و روحمان نمایان میشود..زیارت عاشورا هم که حدیثی است قدسی و دارای اسماء و صفات فراوانی با بار معنوی بسیار..چگونه میشود چهله زیارت عاشورا حتی اگر فقط برای رفع گرفتاری باشد،تاثیر زیادی بر ما نداشته باشد؟؟

دلیل مستند حرفم هم این است:روزی شخصی خدمت امام صادق(ع) می آید و اظهار ناراحتی از اینکه فرزند تازه متولد شده اش دختر است،می کند..امام صادق(ع) میفرمایند که دختر رحمت است و خداوند روزی رسان است و نگران نباش..سپس از آن شخص میپرسند:اسم دخترت را چه گذاشتی؟؟پاسخ میدهد:فاطمه..حضرت میفرمایند:حالا که اسمش را فاطمه گذاشتی،مبادا به صورتش سیلی بزنی یا او را دشنام دهی یا به او کم محبتی کنی...از این حدیث چه میابیم؟؟شاید بگوییم این فاطمه چه ربطی دارد به حضرت فاطمه(س)؟؟این حدیث به ما بار معنوی اسم فاطمه را نشان میدهد..

از آنجایی که زیارت عاشورا حدیثی قدسی است،باید به تک تک کلمات این زیارت عظیم توجه کنیم:

زیارت عاشورا با عبارت:السلام علیک شروع میشود..حال به این موضوع میپردازیم:سلام یعنی چه؟؟

هر قومی سلام و تحیت مخصوص به خودشان را دارند..عربها قبلا با این عبارت سلام میکردند:حییَکَ الله..اما پس از اسلام،خداوند فرمود وقتی به یکدیگر میرسید،سلام کنید..سلام از اسامی خداوند است که در سوره حشر،آیه 23 آمده است:

هُوَ اَللهُ الَّذی لَا اِلهَ اِلّا هُوَ اامَلِکُ القُدّوسُ السَّلامُ المُومِنُ العَزیزُ الجَبَّارُ المُتکَبِر..

و همچنین در سوره مبارک یس، آیه 58 آمده:

سلامٌ قولاً مِن رَبِّ الرَحیم..

پس سلام یکی از قول های خداوند تعالی هست...

در لغت تَحیت به دو معنا آمده است:1.سلام کردن..2.بِرّ و نیکی کردن..

خداوند تعالی در سورک مبارک نساء،آیه 86 میفرماید:

وَ اِذاَ حُییتُم بِتَحیَةٍ فَحَیّوا بِأحسَنِ مِنهَا اَو رُدّوها..."و هنگامی که کسی به شما تحیت گوید پاسخ آن را بطور بهتر دهید یا لااقی به همان گونه پاسخ دهید.."

در اینجا تحیت را دو معنی کردند:1.سلام کردن:اگر کسی به شما گفت سلام،در پاسخ بگویید سلام علیکم..اگر گفت سلام علیکم،بگویید سلام علیکم و رحمةالله..یا مانند خودش پاسخ دهید..

2.هدیه دادن..البته این به این معنا نیست که بخاطر هدیه خودمان را در مضیقه و تنگنا قرار دهیم..ممکن است ما بزاعت مالی نداشته باشیم که مثل همان هدیه را بدهیم..در حد خودمان هدیه میدهیم..

آورده اند که روزی کنیزکی به امام حسین(ع) یک شاخه گل میدهد..امام حسین(ع) او را آزاد میکنند..در پاسخ سوال یاران میفرمایند:او تمام هستیش همین یک گل بود که به من داد..باید تمام هستیم را به او میدادم..من که کاری نکردم برایش..

در سوره نساء، آیه 94 آمده:

وَ لَا تقولوا لِمَن أَلقی الیکُم السَّلامَ لَستَ مومناَ...«به کسی که به شما سلام میکند،نگویید مومن نیستی...»

از این آیه بر می آید که یکی از نشانه های مومن سلام کردن است..سلام کردن نشانه کمال است..وقتی به کسی سلام میکنیم،یعنی شما در امنیتی از طرف من..یعنی میتوانی با من ارتباط برقرار کنی..یعنی از طرف من در امانی از نگاه سوء، از سوء ظن، از غیبت، از تهمت..یعنی من در خدمت شما هستم و در برابر شما متواضعم..در زیارت عاشورا باید حواسمان را جمع کنیم که به چه کسانی سلام میدهیم..در برابر چه کسانی متواضعیم..

جای تذکر دارد که با توجه به آیات قرآن  که در بالا آورده شده و همچنین معانی سلام،نسبت به این لفظ در صحبت های عامیانه هم توجه کرد و با گفتن واژه هایی چون :سلوم و سلامزجگ و .. شأن این اسم اعظم خداوند را پایین نیاوریم..

خداوند توفیق درک معارف حقیقی اهل بیت(ع) را به همه ما عنایت فرماید..

پ.ن1:ببخشید این پست کمی طولانی شد..

پ.ن2:اگر لفظ نوشتنم را دوست ندارید و لفظ عامیانه را بیشتر میپسندید،بفرمایید تا لفظ نوشتنم را عوض کنم..

پ.ن3:این نوشته تلفیقی است از نوشته های خودم به علاوه صحبت های بزرگواری که به رشته تحریر درآوردم..امیدوارم اشتباهاتم را ببخشید..

پ.ن 3:بی تابم..بی تاب ابوالفضل که با دستانی پُر بازگردد..

پ.ن3:اللهم عجل لولیک الفرج..

پ.ن4:کپی کردن پست هایم،با ذکر منبع و یا بدون ذکر منبع بلا مانع است..هدف نشر معارف اهل بیت(ع) است...

 

 

 عکس زیارت عاشورا

 



برچسب‌ها: زیارت عاشورا،شرح زیارت عاشورا