سفارش تبلیغ
صبا ویژن
12:42 عصر
97
رمضان..

حضرت علی (ع) میفرمایند : روزی رسول خدا (ص) برای ما خطبه خواند و فرمود : ای مردم ! ماه الهی با برکت ، رحمت و مغفرت رو به شما آورده است . آن بهترین ماه ها در نزد خداوند است و روزهایش بهترین روزهاست ، شب هایش بهترین شب هاست ، ساعت هایش بهترین ساعت هاست ، آن ماهی است که در آن ماه به مهمانی الهی خوانده شده اید ، در آن ماه از اهل کرامت الهی گردیده اید ، نفس کشیدنتان در آن ماه ثواب تسبیح دارد و خوابتان ثواب عبادت ، اعملتان در آن ماه مورد قبول است و دعاهایتان اجابت شده ، با نیتی صادق و قلب هایی طاهر بخواهید که خداوند به شما توفیق روزه و تلاوت کردن قرآن را عنایت بفرماید.

به درستی که شخص شقی کسی است که در این ماه عظیم از بخشش الهی محروم باشد.با گرسنگی و تشنگی خودتان ، گرسنگی و تشنگی روز قیامت را به یاد بیاورید.بر فقرا و مساکین تان کمک کنید و صدقه دهید.پیرانتان را احترام نمائید و به کودکانتان رحم کنید.صله رحم را به جا بیاورید.زبانتان را از گفتن کلمات زشت و ناپسند حفظ کنید.چشمانتان را از چیزهایی که نگاه کردن بر آنها برای شما جائز نیست ، ببندید.گوش هایتان را از شنیدن حرف هایی که برای شما حلال نیست ، ببندید.به یتیمان مردم ترحم و مهربانی کنید تا بعد از شما با یتیمانتان مهربانی کنند.از گناهانتان به سوی خداوند بازگشت نمائید.در هنگام نماز دستهایتان را برای دعا بسوی خداوند بلند نمائید ، چرا که آن بهترین ساعات اجابت شدن دعاست ، در آن وقت خداوند با دیده رحمت به بنده هایش می نگرد ، زمانی که خداوند را بخوانند دعاهایشان را اجابت میکند ، هنگامی که او را صدا کنند به آنها لبّیک گوید و هرگاه او را بخوانند اجابتشان می کند.

 ای مردم ! بدرستی که جان هایتان در گرو اعمال تان است پس با استغفار کردن آن را از گرو بودن ( در آتش جهنّم ) به در آورید ، کمرتان با بار گناه سنگین شده است پس آن را با سجده های طولانی سبک گردانید . بدانید که خداوند متعال به عزت خویش سوگند یاد کرده که نمازگذاران و سجده کنندگان این ماه را عذاب نکند و در روز قیامت آنها را با آتش جهنّم نترساند.

ای مردم ! هرکس از شما در این ماه روزه دار مومنی را افطار دهد در نزد الهی ثواب آزاد کردن بنده را دارد و گناهان گذشته اش آمرزیده می شود.گفته شد : ای رسول خدا (ص) همه ما قادر بر انجام دادن آن نیستیم ؟ فرمود : با افطار نمودن روزه دار از آتش جهنّم دوری کنید اگرچه با نصف دانه خرما و یا با شربت آبی باشد. (که خداوند ثواب آن را برکسی که بیشتر از آن قادر نباشد را می دهد).

 ای مردم ! هرکس از شما در این ماه اخلاقش نیکو باشد از پل صراطی که قدم ها در آن می لغزد به راحتی بگذرد ، هرکس در این ماه کارهای زیردستان را سبک گرداند خداوند روز قیامت حسابش را آسان نماید ؛ هرکس در این ماه شرّش را از مردم بر طرف نماید خداوند در روز قیامت غضبش را از او باز دارد ؛ هرکس در این ماه یتیمی را گرامی بدارد خداوند در روز قیامت او را گرامی بدارد.

هر کس در این ماه صله رحمی را بجا بیاورد و به خویشان خویش احسانی بنماید خداوند در روز قیامت او را به رحمت خویش وصل نماید.هرکس در این ماه قطع رحمی انجام دهد و به خویشان خویش احسانی ننماید خداوند در روز قیامت رحمتش را از او قطع نماید.هرکس در این ماه نماز مستحبی بجا بیاورد خداوند برای او برائت از آتش جهنّم را بنویسد.

هرکس در این ماه واجبی را بجا بیاورد خداوند ثواب هفتاد واجبی را که در ماه های دیگر به جا آورده است را به او عطا میکند.هرکس در این ماه بر من زیاد صلوات بفرستد خداوند ترازوی اعمالش را در روزی که ترازوهای اعمال سبک باشد را سنگین گرداند.هرکس در این ماه یک آیه از قرآن را تلاوت بکند ثوابش مانند این باشد که یک ختم قرآن کرده باشد.

ای مردم ! درهای بهشت در این ماه باز است پس از پروردگارتان بخواهید که آن را بر روی تان نبندد ؛ درهای آتش جهنّم بسته است پس از پروردگارتان بخواهید که آن را بر روی تان باز نکند.شیاطین در این ماه در غّل و زنجیر هستند پس از پروردگارتان بخواهید که ایشان را بر شما مسلط نگرداند.

حضرت علی (ع) می فرماید : عرض کردم : ای رسول خدا بهترین اعمال در این ماه چیست ؟ فرمود :  ای ابوالحسن ! بهترین اعمال در این ماه خودداری نمودن از محرمات الهی است . سپس گریه کرد.عرض کردم : ای رسول خدا (ص) چرا گریه نمودی؟ فرمود : یا علی ! از آنچه که در این ماه بر تو می گذرد گریه کردم ، مانند اینکه تو را می بینم ، در حال نماز هستی ! شقی ترین فرد دنیا ، شقی تر از پی کننده ناقه ثمود ، ضربه ای بر فرق سرت می زند و با خون سرت محاسنت رنگین گردد.علی (ع) گوید ، عرض کردم : ای رسول خدا (ص) در آن حال دینم سالم است ؟ فرمود : در کمال مسلمانی و سلامت دینت هستی.سپس فرمود : ای علی ! هرکس تو را بکُشد به تحقیق مرا کشته است ، هرکس با تو دشمنی کند به تحقیق با من دشمنی کرده است ، هرکس تو را خوار و سبک به شمارد به تحقیق مرا سبّ نموده است ؛ بدرستی که تو مانند نفس من هستی ، روح تو از روح من و طینت تو از طینت من است ، بدرستی که خداوند تبارک و تعالی من و تو را با هم خلق کرده است ، تو و مرا برگزیده است ، مرا به نبوّت و تو را به امامت اختیار نمود ، هرکس امامت تو را منکر شود به تحقیق نبوّت مرا انکار نموده است.ای علی! تو وصی من ، پدر بچه هایم ، شوهر دخترم و جانشین من بر امتم در زمان حیات و بعد از مرگم هستی ؛ امر تو امر من است و نهی تو نهی من است.سوگند به آن خدائی که مرا به نبوّت برگزیده است و مرا بهترین مردمان قرار داده است بدرستی که تو حجّت الهی بر آفریده هایش و امین الهی بر اسرارش و جانشین الهی بر بنده هایش هستی. 

ترجمه فضائل الاشهر الثلاثة { از تالیفات شیخ صدوق (ره) } صفحه 70  الی 75